دلایل ولایت فقیه

در مجموع ، دلایلی که بر ولایت فقیه اقامه می شود به سه دسته کلی تقسیم پذیر است :

یکم : دلایل عقلی صرف . یعنی ادله ای صغري و کبري قیاس در آن ، همه عقلی است.

دوم : ادله نقلی محض . یعنی دلایلی که تماما برآمده  از نصوص دینی- چون کتاب و سنت- است

سوم : ادله ترکیبی . که ترکیب یافته از دلایل عقلی و نقلی است .

هر یک از سه گروه یاد شده نیز تقریرات و یا مستندات متعددی دارند . در اینجا به بیان یکی از دلایل ترکیبی و یکی از دلایل نقلی می پردازیم :

دلیل ترکیبی :

1)ماهيت اسلام ؛ اسلام دینی جامع و در بردارندة همه ابعاد حیات انسانی اعم از امور فردی ، اجتماعی ، دنیوی و اخروی است .

2)جاودانگی اسلام ؛ اسلام دینی است جاودان و احکامش تا قیامت باقی است .

3)ضرورت حکومت دینی ؛ اجراي قوانين سياسي ، اجتماعي و قضايي اسلام بدون تشکيل حکومت ديني ممکن نيست.

4)لزوم استمرار حکومت ديني ؛ جاودانگی احکام دینی و نیاز مندی اجرای آنها به نظام سیاسی اسلامي ، ضرورت وجود آن را  برای همیشه نتیجه می دهد.

5)سرشت حکومت دینی ؛ حکومت اسلامی ، ماهیتاً حکومتی است که در آن قانون و هنجارهای دینی ملاک عمل باشد.

6) شرایط حاکم ؛ با توجه به سرشت قانونی حکومت دینی ، حاکم در آن لزوماً باید از سه عنصر  علم (فقاهت) ، عدالت و توانایی (کفایت) برخوردار باشد . این مساله علاوه بر آنکه از ماهیت حکومت دینی به دست می آید در نصوص فراوانی مورد تاکید واقع شده است.

7)اصل عدم اهمال شارع مقدس (قاعدة لطف) ؛ محال است که شارع مقدس نسبت به مساله ضروری و مهمی چون حکومت و رهبری شایسته جامعه اسلامی ، بی تفاوت باشد و امت را در این باره بلا تکلیف رها بسازد.

8)نتیجه : لاجرم خداوند  متعال ، شخص «فقیه عادل » دارای توانایی و کفایت رهبری را برای امت اسلامی برگزیده و مسوؤلیت داده است.

دلیل نقلی :

یکی از دلائل نقلی ، مقبولة عمربن حنظله است که در طول تاریخ مورد استناد فقیهان شیعه بوده است .در این روایت امام صادق علیه السلام می فرماید: «  ....من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکما فانی قد جعلته علیکم حاکما فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخفّ بحکمنا و علینا ردّ و الرادّ علینا کالرّادّ علی الله وهو علی حدّ الشرک بالله   »[1]

جناب کلینی قدس سره به سند خود از عمر بن حنظله روایت می کند : « از امام صادق علیه السلام پرسیدم : دو نفر از ما (شیعیان )که در باب دین و میراث نزاعی دارند ، به نزد سلطان یا قاضیان [حکومت های جور] جهت حل آن می روند ، آیا این عمل جایز است ؟ حضرت علیه السلام فرمود : هر کس درموارد حق یا باطل به آنان مراجعه کند ، در واقع به سوی طاغوت رفته و از او مطالبه قضاوت کرده است . این رو آنچه بر اساس حکم او [ که خود فاقد مشروعیت است ] دریافت می دارد ، به باطل اخذ نموده است ، هرچند در واقع حق ثابت او باشد ؛ زیرا آن را بر اساس حکم طاغوت گرفته است . خداوند امر فرموده است : باید به طاغوت کافر باشند [و آن را به رسمیت نشناسند ] و می فرماید :  «یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به  »[2]

نگاه پرسیدم : پس در این صورت چه باید کرد ؟ امام علیه السلام فرمودند : باید به کسانی از شما شیعیان که حدیث و سخنان ما را روایت می کنند و در حلال و حرام ما به دقت می نگرند و احکام ما را به خوبی باز می شناسند (عالم عادل ) مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند من چنین کسی ر ابر شما حاکم قرار دادم . پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود ، حکم خدا کوچک شمرده شده و برما رد شده است و آن که ما را رد کند ، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است!»اين حديث از جهت سند ، معتبر و مورد قبول فقيهان ست.     

دلالت این حدیث بر ولایت فقیه

مقبوله عمربن حنظله مشتمل بر جنبه های ایجابی و سلبی است :

1-از یک طرف امام صادق علیه السلام مطلقا مراجعه به سلطان ستمگر و قاضیان نامشروع را حرام می شمردو احکام صادره از سوی آنها را اگر چه صحیح باشد به جهت عدم مشروعیت آن ، بدون ارزش و باطل می داند.

2- جهت رفع نیازهای اجتماعی  و قضایی ، شیعیان را به پیروی از فقیهان جامع شرائط مکلف می سازد.

3-عبارت «فانی قد جعلته علیکم حاکما » (به راستی من او را حاکم بر شما قرار دادم) به روشنی بر نصب فقیه عادل بر حکومت و مرجعیت در همه امور سیاسی ، اجتماعی و قضایی دلالت دارد ، زیرا هر چند ظاهر پرسش راوی در مساله منازعه و قضاوت است ، لیکن آنچه ملاک عمل است ، پاسخ امام علیه السلام است و سخن آن حضرت نیز عام می باشد . به خصوص جملة « فاني قد جعلته علیکم حاکما » با توجه به واژة «حاکم» که دلالت بر حکومت دارد نسبت به سایر مسائل و شوون حکومتی تعمیم یافته ، شامل آنها می شود.افزون بر این ، قضاوت ، مساله ای حکومتی است و ولایت قضایی فقیه بدون پشتونه حکومتی امکان پذیر نیست ،

قرینه های روشن دیگری نیز در پاسخ امام علیه السلام وجود دارد ؛ از جمله :

1-استناد به آیة شریفه و منع از مراجعه به طاغوت ؛ به عبارت دیگر وقتی امام علیه السلام هرگونه اتکاء ، وابستگی ، به رسمیت شناختن و مرجعیت حکومت های غیر الهی (طاغوتی) را به استناد آیة شریفه نفی می کند ، لازمه اش آن است که مرجعی که خود قرار می دهد (فقیه عادل) ، در همة این امور مرجعیت و مشروعیت داشته باشد ، مگر آن که با قید معینی ، بعضی ازامور را خارج سازد ، در حالی که امام علیه السلام به طور مطلق می فرماید  :من او (فقیه عادل ) را بر شما حاکم قرار دادم.

2-امام علیه السلام دادخواهی و مراجعه به سلطان و قضاوت حکومت جور را مطلقاً حرام شمرده ، حکم آنها را باطل می داند، حتی اگر قضاوت آنان عادلانه و برحق باشد ؛ زیرا اصل چنین حکومت هایی در نگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام نامشروع و مردود است . بنابراین تنها مراجعه به حکومت مشروع که با انتصاب از ناحیه شرع مقدس است مورد توصیه و تکلیف قرار گرفته است وآن در کلام امام علیه السلام چیزی جز ولایت و حکومت فقیه عادل نیست .

برای آشنایی بیشتر با تفسیر و تبیین این روایت ، می توانید به کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی رضوان الله تعالی علیه صفحات 77 تا 80 و صفحات 102 تا 106 مراجعه کنید.


1- اصول کافی ج 1 ص67/وسائل الشیعه ج18ص98

2 - سوره مبارکه نساء آيه شريفه 60






نظرات:

احوال پرسی
«علیرضا سلیمانی» می‌گوید:
«سلام .آقا مرتضی .نگفته بودید وبلاگ نویس هم شدید! اون مقالتون راجع به شجریان رو خوندم .جالب بود .راستی منم یک وبلاگی درست کردم به نام مردان آزاد www.mardaneazad.blogfa.com اگه وقت کردید سر بزنید و نظر بدید .خوشحال میشم.البته اون شخصیت نقطه ی شروعه تا بعد که به تدریج شخصیت های دیگه ای هم مثل امام و شهید چمران و احمد شاه مسعود و... اضافه بشه .یاحق.»

سلام
«سیدامین» می‌گوید:
«حاجی یه نگاهی به این وبلاگ بنداز: http://ghabr.blogfa.com/post-20.aspx »

«سیدحسین رضویان(الیت10)» می‌گوید:
«سلام با (اینجا رشت است صدای الیت10 می آید؟) پذیرایتان هستم»

وبلاگ محیا
«رها» می‌گوید:
«چون غرض آمد ، هنر پوشیده شد سد حجاب از دل به سوی دیده شد کمی ملایم تر و مودبانه تر جواب کدئین را میدادید... من که هر چه دقت کردم علت لحن تند شما را نسبت به ایشان درک ننمودم! فکر میکنم آنقدر متمدن شدیم که نظر دیگران را بشنویم!!!! شاید با سکوت شما یا عمل به گفته های خودتان کسانی را که به قول خودتان گمراه هستند را هدایت کنید... اینهمه کینه و خشم برای چیست؟ هم به خودتون آسیب میرسونه و هم نتیجه عکس میگیرید! به شكل و ظاهر اشیاء و اشخاص نمی توان اتكاء داشت. باید در همه حال پشت این ظواهر و درون آدم ها را در نظر داشت زیرا درون است كه تعیین كننده خواهد بود... مولانا شعر زیبایی گفته که هروقت میخوانم بیشتر آنرا درک میکنم تقدیم شما: ما، درون را بنگریم و حال را...... نی برون را بنگریم و قال را موفق و شاد و سلامت و زیبا بمانید همیشه »

وبلاگ محیا
«رها» می‌گوید:
«چون غرض آمد ، هنر پوشیده شد سد حجاب از دل به سوی دیده شد کمی ملایم تر و مودبانه تر جواب کدئین را میدادید... من که هر چه دقت کردم علت لحن تند شما را نسبت به ایشان درک ننمودم! فکر میکنم آنقدر متمدن شدیم که نظر دیگران را بشنویم!!!! شاید با سکوت شما یا عمل به گفته های خودتان کسانی را که به قول خودتان گمراه هستند را هدایت کنید... اینهمه کینه و خشم برای چیست؟ هم به خودتون آسیب میرسونه و هم نتیجه عکس میگیرید! به شكل و ظاهر اشیاء و اشخاص نمی توان اتكاء داشت. باید در همه حال پشت این ظواهر و درون آدم ها را در نظر داشت زیرا درون است كه تعیین كننده خواهد بود... مولانا شعر زیبایی گفته که هروقت میخوانم بیشتر آنرا درک میکنم تقدیم شما: ما، درون را بنگریم و حال را...... نی برون را بنگریم و قال را موفق و شاد و سلامت و زیبا بمانید همیشه »

!
«رها» می‌گوید:
«شیـشه نـــــزدیک تر از ســــــــنگ ندارد خــــویشی... هر شکستی که به هر کس برسد از خویش است »

!
«رها» می‌گوید:
«شیـشه نـــــزدیک تر از ســــــــنگ ندارد خــــویشی هر شکستی که به هر کس برسد ازخویش است »

گیل نویس
«گیل نویس» می‌گوید:
«با سلام. ضمن تبریک فرا رسیدن نوروز 1389، از شما وبلاگ نویس برای عضویت در مجمع وبلاگ نویسان گیلانی دعوت به عمل می آوریم. برای ثبت نام در این مجمع وبلاگی، به آدرس اینترنتی www.gilnevis.ir/fa مراجعه نمایید. با تشکر؛ منتظر خدمات منحصر به فرد ما باشید.»

«حسن» می‌گوید:
«یکی از دلایل مهم رو از قلم انداختی. به نظر من یکی از مهمترین دلایل تایید ولایت فقیه اینه که به طرفداراش ساندیس میده!!!!!!!!! یعنی طرفداراش هر وقت بیان خیابان با ساندیس ازشون پذیرایی می کنه. البته یه دلیل دیگش کنترل جمعیته چون مخالفاشو مثل اب خوردن قتل عام می کنه و جمعیت کشور زیاد نمیشه!»

رضا اسمخانی
«رضا اسمخانی» می‌گوید:
«سلام و خسته نباشی.مطالبت انصافا خوب و قابل استفاده بودند.میخواستم پیشنهاد کنم در یک مبحث جداگانه به این سوال هم پاسخ بدی که چرا حکومت ولایت فقیه برخلاف تبلیغات گسترده مخالفینش ماهیتا متمایز با دیکتاتوریه و بیشترین اهمیت به نظر مردم در این نوع از حکومت داده میشه. یا علی»

رضا اسمخانی
«» می‌گوید:
«»

رضا اسمخانی
«» می‌گوید:
«»

رضا اسمخانی
«» می‌گوید:
«»




گزارش تخلف
بعدی